Spokojený tým a kvalitní péče fungují jako magnet

26. 6. 2024

„Zdravotnictví je malý rybníček, pověst zaměstnavatele se v něm velice rychle rozkřikne. Nám se v AKESO POLIKLINICE podařilo vybudovat skvělý tým, nikdo z lékařů ani sester od nás za tři roky fungování neodešel,“ říká ředitel polikliniky Mgr. Jiří Pichlík, DiS. Spokojenost zaměstnanců se odráží i směrem k pacientům, kteří kvalitní péči umí ocenit.

V loňském roce jste rozšířili ambulance a služby pro pacienty a další novinky se chystají v roce 2024. Jaká je vize rozšiřování polikliniky? Postupujete na základě poptávky, nebo máte vizi, jak by měla poliklinika vypadat? 

Je to kombinace obojího. Jednak se samozřejmě orientujeme podle zájmu pacientů, už máme za tři roky fungování dobrý přehled, o co je největší zájem. A samozřejmě je pro nás důležité, aby poliklinika zapadala do naší celkové struktury, aby si obory vzájemně vypomáhaly a péče na sebe navazovala. 

Jak je poliklinika provázaná s ostatními pracovišti AKESO? 

Velmi úzce. Vnímáme AKESO POLIKLINIKU jako předsunuté pracoviště Nemocnice Hořovice a Rehabilitační nemocnice Beroun pro naše pacienty z Prahy a okolí. Máme zde celou řadu indikačních ambulancí, kdy jsme schopni zajistit kompletní péči o pacienta, který je indikovaný k operativnímu zákroku. V případě potřeby vykonáme předoperační vyšetření, odebereme krev, uděláme zobrazovací metody, magnetickou rezonanci, ultrazvuk nebo rentgen a na samotné zákroky odesíláme pacienty do našich sesterských zařízení. Jen za minulý rok jsme z polikliniky poslali k výkonům 495 pacientů. Jedná se převážně o ortopedické operace v Centru jednodenní chirurgie v Berouně nebo dětské pacienty, které operujeme v Nemocnici Hořovice, a samozřejmě služby navázané na hořovickou porodnici. Máme zde gynekologickou ambulanci, do které jezdí lékaři přímo z Hořovic a provádějí screeningy v 1. a 2. trimestru i monitory v poslední fázi těhotenství. Výhodou pro pacienty je, že se setkají se stejným lékařem v ambulanci v Praze, při výkonu v nemocnici a následně na kontrolách zase v Praze. Navíc máme veškerou dokumentaci provázanou, pracujeme v jednom systému a můžeme tak vyloučit riziko chybovosti.     

Poliklinika se postupně rozšiřovala z jednoho patra v budově A do dvou pater a v loňském roce i do nové budovy D. Plánujete v Nových Butovicích další expanzi? 

Rozšířili jsme se z původních prostor v prvním patře o rozloze 1000 m2 na celkovou plochu 2300 m2. Přidali jsme celou řadu novinek, například kompletní zubní ambulanci. V loňském roce přibyla také fyzioterapie, dětská gastroenterologie a psychiatrie, poradna pro poruchy výživy u dětí, dětská i dospělá nutriční terapeutka, plastická chirurgie a řada dalších. Rozšířili jsme dětskou kardiologii, přidali chirurgickou a proktologickou ambulanci a bariatrickou poradnu, poradnu pro čelistní kloub a další. V letošním roce plánujeme rozšiřování i do dalších prostor v rámci našeho komplexu. S pronajímatelem už o možnostech jednáme. 

Jak se vám daří zajistit tolik služeb personálně? 

Personální skladba je pestrá. Kromě kmenových zaměstnanců zde máme i řadu lékařů ze sesterských zařízení nebo i jiných nemocnic na kratší úvazky. Momentálně zde pracuje 100 zaměstnanců, polovina z nich jsou lékaři. Myslím, že jsme světlá výjimka mezi zdravotnickými zařízeními, nemáme momentálně vůbec žádnou fluktuaci – všichni, kteří s námi začínali před třemi lety, zde pracují dodnes. Sešel se nám tady tým skvělých lidí a spokojení zaměstnanci fungují jako magnet na ostatní. Za doporučení nových kolegů máme nastavený systém benefitů. Zdravotnictví je malý rybníček a pověst zaměstnavatele se rychle rozkřikne. Nám se naštěstí podařilo vybudovat prostředí, ve kterém jsou lidé spokojení. 

Co vnímáte naopak jako slabé místo?

Největší potíže nám působí, když objednaní pacienti nepřijdou nebo se omlouvají na poslední chvíli. Všechny naše ambulance máme velmi vytížené, snažíme se fungovat efektivně, abychom mohli vyjít vstříc všem, kteří k nám chtějí chodit. Vypadnutí pacienta na poslední chvíli je pro nás složité a ne vždy se podaří uvolněné místo zaplnit. Pak zůstává zbytečně prázdné, ačkoliv na něj čekají další lidé, kteří mají zájem přijít. Pacienty navíc objednáváme oproti řadě ostatních pracovišť na konkrétní čas, aby nemuseli trávit dlouhé hodiny v čekárně, proto je také důležité, aby chodili opravdu včas.